Ib Henrik Rønje køber konkursramt auktionshus

7. august 2023

Pressemeddelelse fra kuratorer, Bruun & Hjejle.
1. august 2023

”Vi har i dag overdraget hovedparten af aktiverne og aktiviteterne fra de konkursramte selskaber i Lauritz-koncernen til ejerne af Auktionshuset Hørsholm.

Forløbet op til konkursen – hvor mange sælgere ikke modtog betaling for solgte varer – medførte betydelig og måske uoprettelig skade på brandet ”Lauritz”. Det forudgående forløb ændrer ikke på, at Lauritz har mange dygtige og engagerede medarbejdere, som har dybt kendskab til auktionsmarkedet.

Køberne har set en værdi i at få tilknyttet mange af disse dygtige medarbejdere og håber på, at medarbejderne – i samarbejde med de nuværende kolleger og nye kolleger i Hørsholm – kan være med til at udvikle Auktionshuset.com og samtidig på sigt skabe et velfungerende og troværdigt landsdækkende auktionshus for både private og professionelle købere og sælgere.

Vi er glade for, at vi med overdragelsen til Auktionshuset.com lykkedes med at sikre en del af arbejdspladserne, men det er fortsat for tidligt at sige, om der på sigt kan blive udsigt til delvis dækning til de usikrede kreditorer, herunder ikke mindst sælgerne (som ikke modtog betaling for solgte varer) og obligationsejerne.”

Ib Henrik Rønje udtaler på vegne af de nye ejere:

”Vores fokus er den fremtidige drift. Vi har købt fremtiden og har derfor beholdt flere end 50 medarbejdere, der skal videreføre 6 afdelinger i Aalborg, Århus, Vejle, Odense, Herlev og Roskilde i samarbejde med vores eksisterende Auktionshuset Hørsholm, som vi har drevet igennem en årrække.

Ud over fastholdelse af de mange medarbejdere, vil vi sammen med kuratorerne bistå med udlevering af varer, som er købt og betalt, og vi ønsker at bistå de mange sælgere, som har indleveret varer, med et salg gennem Auktionshuset.com eller alternativt en tilbagelevering af varen. Vi håber naturligvis at mange vil vælge det første.

Vi forventer en snarlig genåbning af de enkelte Auktionshuse, men der forestår naturligvis et større arbejde med at få det hele til at spille igen.

Alle medarbejdere glæder sig til at komme i gang igen og byde kunderne velkommen.”